Til venstre, en sparkesykkel. Til høyre, en motorvogn med elektrisk drivverk og et høykapasitets batteri, som er gjort til sykkel i Norge. Elsparkesykkelen kan kjapt nå opp til 20 km/t – det er seks meter i sekundet. Vri bittelitt på fartskontrollen og kjenn ståmopeden «ta av» under deg. Nå kan du leke slalåm blant gående på fortauet, kanskje plinger du for at de skal pelle seg til side.
I 2018 presterte Samferdselsdepartementet å klassifisere det tunge og farlige kjøretøyet til høyre som sykkel. Dermed fikk det unik adgang til byers fellesrom, samtidig som ståmopedene havnet «i en gråsone mellom lokal og sentral reguleringsmyndighet, mellom kommersiell aktivitet og det offentlige rom og mellom sykling og motoriserte transportmidler.» (TØI-rapport)
Departementet ønsket så få regler som mulig og utleierne utnyttet gråsonen som ble skapt da motorvognen til høyre ble gjort til sykkel i by. (I skog og utmark er den fortsatt motorvogn og forbudt å bruke der).
De er blitt større og tyngre siden 2018
Den i bildet er en oppgradert ståmoped sammenlignet med dem TIER brukte i fjor. VOI, TIER og WINDs er nå tyngre, med sterkere motor, større batteri og større hjul. De akselererer kjapt. Du kan få varige skader om en dundrer inn i deg mens du går på fortauet.
Før omklassifiseringen i 2018 ble disse regnet som motorvogner i henhold til forskrifter for mopeder. Derfor kaller vi dem ståmopeder. Vi krever at departementet gjør om vedtaket fra 2018 og at det blir forbudt å bruke disse motorvognene på fortau og gangveier. I dag er fortauene blitt farlige og utrivelige for gående og vi i denne gruppen skal ta dem tilbake, så de igjen blir trygge for alle slags fotgjengere.
Dette er motorvogner
I Los Angeles er de «motorized scooters», en motorvogn. Et uhell med dem regnes som «a car accident», en bilulykke, og bruken reguleres som for motorvogner.
Høyeste lovlige hastighet i Los Angeles er 24km/t og de kan kun brukes på veier med fartsgrense under 56km/t (35mph), selv der skal du holde deg til 24km/t.
Du plikter å ha forsikring og sertifikat eller kjørebevis og du må være minst 16 år gammel. Du får bot om du kjører på fortauet. Ståmopedene må parkeres ved parkometer, bussholdeplass eller inntil fortauskant. Promillegrensen er på 0,5.
Ingen av brukeravtalene som gjelder for norske brukere omtaler disse kjøretøyene som sykler. I de fleste anmodes man om å unngå å kjøre på fortau. På BIRDs står det «NO RIDING ON SIDEWALKS», både i brukeravtalen og på ståmopedene.
Motorvogner i utmark
I Norge er det forbudt å bruke ståmopedene i skog og utmark, og det gjelder også på stier eller skogsveier i skog og utmark. Der er ståmopedene å regne som motorvogner. Men i norske byer og tettsteder er de tryllet om til «sykler» gjennom en dårlig beslutning som ble tatt av Samferdselsdepartementet i 2018. Da havnet «elsparkesyklene» i «en gråsone mellom lokal og sentral reguleringsmyndighet». Denne gråsonen har ført til at kommuner peker på regjeringen, mens regjeringspolitikere peker på kommunene – uten at noe skjer for oss som vil gå trygt på fortau og gangveier.
Hvorfor skriver vi Ståmopeder?
Medlemmer i denne gruppen arbeider for å ta tilbake fortauene for gående. Vi mener at motorvogner hører til på vei og ikke på fortau og gangveier. Det eneste utleie-ståmopedene har til felles med en sparkesykkel er at de har to hjul og et styre. Dette er tunge kjøretøy med kraftig el-motor og høykapasitets batterier – de akselererer kjapt og kan kjøre seks meter i sekundet blant gående. Vi mener de skal vekk fra fortau og gangveier.
Redaktøren for Teknisk Ukeblad skriver: «kjøretøyene har både i kraft og størrelse mer til felles med mopeder, og en maksfart som gjør at de hører hjemme i veibanen og ingen andre steder. I motsetning til en elsykkel, der du selv må sykle for eventuelt å få bistand fra elmotoren, trenger du heller ikke gjøre noen fysisk innsats for å få fart på ståmopeden.»
Noen år tilbake nølte ikke Samferdselsdepartementet med å forby GoPed, det var motoriserte ståbrett i samme design, men med forbrenningsmotor. Elektrisk drift har kastet blår i øynene på politikere og byplanleggere. Fast Company, kjent som store teknologi-optimister, utnevnte i 2018 «e-scooters» til Årets verste design fordi de «ikke er designet godt nok til å kunne frakte folk trygt, lovlig eller miljømessig forsvarlig».
Dessverre sitter det mange lettlurte bymiljøpolitikere i Oslo kommune som heier på dette motoriserte kjøretøyet og som tydeligvis ikke bryr seg om hvordan andre fortausbrukere plages av dem.
Siden 20. juli, da La oss ta fortauene tilbake ble etablert, er det kommet eller meldt 4.000 nye utleie-ståmopeder ut i Oslos gater. Det offisielle tallet nærmer seg nå 14.000 utleie-enheter. Vi har, med stor sannsynlighet, verdens høyeste tetthet slike i forhold til folketallet. I København har de satt et tak på 3.000 og bystyret der har nå forbudt utsetting at utleie-ståmopeder i byens sentrum, på et arel som er større enn trekanten Ullern-Grefsen-Ekeberg.
Ulovlige ståmopeder i fritt salg i Norge
I Norge skal ståmopeder være fartsbegrenset til 20km/t. Likevel selger norske forhandlere ståmopeder som kan nå opp til 100km/t! Salg til private skjer fra butikker og nettbutikker. Forhandlerne tilbyr dem med eller uten fartssperre. Riktignok advarer de om at det er ulovlig å kjøre fortere enn 20km/t, men de nøler ikke med å skryte av hastighetene ståmopedene kan oppnå.
ELIMINERER skillet mellom motorsykkel og el sparkesykkel! ZERO 11X byr på enorm motorkraft, gigantisk batteri, revolusjonerende dempere og vanvittig bremsekraft! Utrolig stabil i høy hastighet.
Det er solgt titusener ulovlige ståmopeder i Norge. Så pass på når du er ute og går, du bør gjøre hva du kan så du ikke blir kjørt ned. Elsparkesykler er farlige motorvogner det må bli forbudt å bruke blant fotgjengere.
Bli medlem. Vi skal arbeide for å få disse motorvognene vekk fra fortau og gangveier.
Jeg er dritt lei av alle ståmopeder som står «parkert» på gatehjørner og trikkestopp osv blir gjerne med på aksjoner.