Pressekontakt til aksjonsforeningen for fotgjengerne:
Stein Leikanger
m: +47 9228 5154
stein@gangfart.no
Fotgjengere blir overkjørt
La oss ta fortauene tilbake er aksjonsforeningen for fotgjengerne. Vi vil kjempe for åpne og trygge fortau for gående. Norge er en av få nasjoner som tillater sykling på fortau. I senere år har dette tatt overhånd, med et stort antall «små elektriske kjøretøy» som har fått sykkelprivilegier i by. Det er spesielt ille med de elektriske «sparkesyklene», vi kaller dem ståmopeder. Disse suser nå blant fotgjengere i høy hastighet. Det skjer daglig ulykker og gående frykter for å bli påkjørt. Utleie-ståmopedene ligger strødd utover der vi ønsker å kunne gå trygt. Organisasjoner for funksjonshemmede og eldre har lenge forsøkt å få politikerne til å rydde fortauene, men er ikke blitt hørt. Foreningen samarbeider med disse og deler deres mål.
Foreningen ønsker forbud mot ståmopeder på fortau og gangveier. De må ut i veibanen, slik det er i andre land, der de har skjønt at dette er motorvogner.
Vi arbeider også for å spre bredere kunnskap om og aksept for ordlyden i §18.3 i Forskrift for kjørende og gående trafikk:
18.3 Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Foreningens krav rettes mot Samferdselsdepartementet, byråd og bystyrer, Statens Vegvesen og andre styresmakter og myndigheter som kan sikre at de oppfylles.
Vi mener at utleieselskapene har fått okkupere norske byers fellesrom, til skade for miljø, helse og sikkerhet. Politikerne peker på hverandre, men tar ikke ansvar.
Da «små elektriske kjøretøy» ble gjort til sykler i by, i 2018, skjønte ikke Samferdselsdepartementet at det åpnet for dagens Vill Vest tilstander i byene. Transportøkonomisk institutt beskriver situasjonen slik: (elsparkesykler havnet i) «en gråsone mellom lokal og sentral reguleringsmyndighet, mellom kommersiell aktivitet og det offentlige rom og mellom sykling og motoriserte transportmidler». Utleieselskapene kan gjøre som de vil i denne gråsonen. Kommuner har ikke hjemmel til å styre deres virksomhet og regjeringen har gjentatte ganger erklært at den mener utleiere og lokale myndigheter må kunne komme til enighet gjennom frivillig samarbeid.
Etter at La oss ta fortauene tilbake satte søkelys på den uholdbare situasjonen på landets fortau, har Samferdselsdepartementet sendt et oppdragsbrev til Statens Vegvesen, der man ber om en gjennomgang av regelverket. Dette oppdragsbrevet mener vi ikke går langt nok, samtidig som prosessen vil ta altfor lang tid, i forhold til det akutte behovet for å sikre gåendes rett til trygge fortau.
Denne linken inneholder en gjennomgang av situasjonen i Norge, sammenlignet med andre land:
https://www.harvestmagazine.no/pan/norge-elsparkesyklenes-ville-vesten
Åpne og trygge fortau for alle
Fotgjengere møter andre utfordringer enn «små elektriske kjøretøy» på fortau og gangveier. Blindeforbundet og Handikapforbundet, med flere, etterlyser ryddigere og åpnere fortau, der det er fri ferdsel for gående av alle slag. La oss ta fortauene tilbake mener at de mykeste og mest miljøvennlige av alle trafikanter, fotgjengerne, fortjener en bedre behandling enn den de får i dag.