KRAV FRA FORENINGEN LA OSS TA FORTAUENE TILBAKE
Oppdatert 21. mai, 2021
Foreningen La oss ta fortauene tilbake er stiftet for å sikre at fortau og gangveier igjen blir trygge for gående, i en tid der et sterkt økende antall kjøretøy er i bruk blant fotgjengere. Fortau og gangveier har lenge vært hinderløyper, men det ble uutholdelig da en motorvogn ble gjort til sykkel som fikk adgang til gåendes frisone i byer og tettsteder. Våre krav er rettet mot styresmakter og utleiere av elektriske sparkesykler.
En ukontrollert og tilsynelatende ubegrenset innføring av el-sparkesykler, egentlig elektriske ståmopeder (1), har skapt uholdbare og farlige situasjoner på fortau og gangveier. Gående i alle kategorier opplever daglig skremmende og farlige møter med disse motoriserte kjøretøyene. For eldre og funksjonshemmede, utgjør de en trussel og mange er blitt redde for å bruke byens fortau og gangveier av frykt for å bli skadet. (2)
I tillegg er det et stort problem at ståmopedene settes igjen der vi ønsker å gå. Fortauene er blitt hinderløyper som synshemmede, eldre og funksjonshemmede må slite seg gjennom.
På kort tid ble det utplassert mer enn 25.000 utleie-ståmopeder i Oslos gater. Til sammenligning har København satt et tak på 3.200 og Paris har en grense på 15.000, til tross for at Frankrikes hovedstad har godt over tre ganger så mange innbyggere som Oslo. Oslo var byen i Europa med flest utleie-ståmopeder, hele 374 pr. 10.000 innbyggere. Nå er det Bergen som har overtatt tronen, etter at antallet i Oslo ble redusert til 8.004.
Norge er et av få land i verden som tillater kjøring med ståmopeder på fortau og gangveier. De lovlige utleie-ståmopedene kjører med opp til 20km/t, seks meter i sekundet, blant gående; de ulovlige ståmopedene, som er i fritt salg i Norge, kan nå hastigheter fra 45-100km/t. Det er blitt solgt minst et par hundre tusen av de sistnevnte og disse har også tilgang til fortau og gangveier.
Dette har skapt uholdbare forhold for fotgjengere.
VÅRE KRAV:
1. Regjeringen må omgjøre vedtaket fra 2018 der elektriske ståmopeder ble klassifisert som «sykler». Dermed fikk de uberettiget adgang til fortau og gangveier. Dette er motoriserte kjøretøy, motorvogner, som hører til på vei og sykkelveier. Utleieselskapene beskriver dem som motoriserte kjøretøy i sine brukeravtaler. I andre land faller bruken inn under forskrifter for motorvogner, med krav om sertifikat eller kjørebevis til dem som kjører slike. Det samme må gjelde i Norge.
I Paris gis en bot på 135 euro for kjøring på fortau. I Norge er det gratis å plage andre brukere av fortau og gateplan, med ståmopedutleie fritatt for kontroll av staten eller kommuner.
Regjeringens forskrift fra 2018 bygger på helt andre forutsetninger enn dagens. Den gang var tilgjengelige ståmopeder små sammenlignet med dagens. Vekten er nær doblet, batteri og motor er sterkere, akselerasjonen overrasker nye brukere. Dette er enda et argument for å forby elsparkesykler på fortau og gangveier.
KRAV: Bruk av elektriske ståmopeder, ”elsparkesykler”, på fortau eller gangvei, må bli forbudt. Brudd på forbudet må gi ilegging av sanksjon stor nok til å avskrekke fra kjøring på fortau og gangvei. Elektriske ståmopeder må klassifiseres som motorvogner og bruken må avgrenses til vei og sykkelvei.
2. Elektriske ståmopeder er blitt veldig store og tunge og utleie-enhetene når en fart på 20km/t – det er seks meter i sekundet. Kollisjoner mellom gående og ståmopeder har ført til alvorlige personskader. Ståmopedene lager svak lyd og gående merker dem ikke før de er kommet opp rett bak dem. Dette skaper mange farlige situasjoner og påkjørsler.
Ved hjelp av «digitale gjerder» – digital avgrensing av virkeområde – kan utleierne kontrollere både hvor deres ståmopeder kan kjøres og hvilken hastighet de kan oppnå. Privateide ståmopeder, som kan nå langt høyere hastigheter, kan ikke farts- og områdebegrenses på tilsvarende vis.
Kun én av utleierne som opererer i Oslo har ansvarsforsikring, de øvrige tilbyr tjenesten uten slik forsikringsdekning. Samferdselsdepartementet besluttet at «små elektriske kjøretøy» skulle unntas forsikringsplikt da ståmopeder ble omklassifisert, fra motorvogner til «sykler» i by. Dette er blitt sterkt kritisert av forsikringsbransjen, som mener utleieselskapene må pålegges å tegne obligatorisk ansvarsforsikring.
KRAV: I områder av byen der det er mange gående og et blandet trafikkbilde, forlanger vi at elektriske ståmopeder får kjøreforbud eller pålegges maksimumsfart på 5 km/t. Dette tilsvarer rask gange og er i tråd med forskrift for bruk av sykkel der det også er fotgjengere.
Vi forlanger også at utleiere pålegges å tegne obligatorisk ansvarsforsikring. Mange brukere har ikke forsikring som dekker personskader eller andre skader. (3)
3. Fortau og gangveier er blitt hinderløyper på grunn av ukultur i hvordan kjøretøyene parkeres. Altfor ofte ser man at ståmopedene bare er sluppet ned på fortauet etter endt bruk. For synshemmede og andre er dette en dokumentert skaderisiko og uskikken er generelt til hinder og stor irritasjon for alle gående. I Paris, og en rekke andre europeiske storbyer, er det forbudt å parkere på fortau, ståmopeder må settes på offentlige parkeringsplasser av samme slag som anvendes av motorsykler og biler.
KRAV: Det må avsettes parkeringsområder for elektriske ståmopeder. Disse må hentes og settes i slike. Parkering utenfor avmerkede områder må føre til ilegging av tilleggsavgift for leietaker, stor nok til at den avskrekker fra dagens villparkering. Parkeringsområdene må ikke være til hinder for fri ferdsel for gående på fortau og gangveier.
4. Forskrift om kjørende og gående trafikk (4) gir gode rettigheter til fotgjengere. Det er en god utvikling at sykkelbruken er økende, men dessverre respekteres ikke loven av syklister, om de har kjøretøy med eller uten pedaler. Lovteksten er utvetydig:
I dag presses fotgjengere av syklister og ståmopedister, samt andre brukere av «små elektriske kjøretøy». En holdningsendring må til, med utgangspunkt i god informasjon omkring gåendes rettigheter og syklisters plikter, på fortau og gangveier. Forskriftsendringen fra mai, 2021, med fartsgrense på 6km/t, skaper forvirring. Vi mener det er de gående på stedet som må sette grensen syklistene må respektere.
KRAV: Begrepet «tilnærmet gangfart» må forstås som «hastigheten til de(n) gående på stedet». Det skaper en stedstilpasset og variabel målestokk som fjerner tvil om forsvarlig hastighet. Man slipper diskusjoner og partisk skjønn.
Samferdselsdepartementet må avsette midler til en informasjonskampanje om syklisters plikter når de ferdes på fortau og gangveier. Midlene må være tilstrekkelige til omfattende kommunikasjon, gjennom opplysende virksomhet, inkludert tydelig og omfattende bruk av skilt, som opplyser om at det skal holdes god avstand og sykles i tilnærmet gangfart blant gående.
Aksjonsforeningen «La oss ta fortauene tilbake» vil arbeide aktivt for snarest mulig å få innfridd kravene. Målet er å sikre åpne og trygge fortau og gangveier, for gående av alle slag, over hele landet.
Bli medlem!
(1) Ståmopeder har ingenting på fortauet å gjøre – Teknisk Ukeblad: https://www.tu.no/artikler/elektriske-sparkesykler-med-toppfart-pa-100-km-t-har-ingenting-pa-fortauet-a-gjore-knut-arild-hareide/497527
(2) Eldre vegrer seg for å gå ut: https://www.p5.no/nyheter/eldre-vegrer-seg-for-a-ga-ut-pa-grunn-av-elsparkesykler/artikkel/809988/
(3) Tryg forsikring forlanger obligatorisk ansvarsforsikring på grunn av sterk økning i antallet skader: https://finansavisen.no/nyheter/forsikring/2020/07/14/7547138/dobling-i-skader-pa-sparkesykkel-tryg-krever-endring
(4) Gåendes rettigheter på fortau, i møte med syklister: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747